Hannu Valkonen on vahvasti sitä mieltä, että ajokortti on perusoikeus, joka ei saa maksaa tuhansia euroja. Kuva: Mauri Ratilainen
| Outi Elomaa | | 0 |  Tykkää

 Hannu Valkonen alkoi kolmen lapsen isänä miettiä, kuinka paljon hänellä menee rahaa, kun lapset hankkivat ajokortin. Hän laski, että autokoulun kautta hinta on noin 9 000 euroa. Hän hankki ajoluvan ja opetti ensimmäisenä ajamaan tyttärensä.

– Alkuperäinen ajatus oli, että olisi isä-tytäraikaa. Kun aloin hankkia ajolupaa, mietin moneen kertaan, miksi se on niin vaikeaa. Aloin miettiä, että puhutaan ajokortista, joka maksaa USA:ssa 150–300 dollaria. Peruskortin lisäksi Suomessa tulevat viranomaismaksut sekä autokoulun kakkos- ja kolmosvaiheet. Tajusin, että tämä on autokoulujen rahastusmalli. Jos ajokortti maksaa kokonaisuudessaan jopa 3 000 euroa, ei siinä ole mitään järkeä, Hannu Valkonen toteaa.

Pitkän miettimisen ja suunnittelun jälkeen syntyi Ratti.fi-palvelu. Ennen kuin yrityksestä tuli julkinen, asiaa valmisteltiin vuosi.

– Kun löysimme mallin, ymmärsimme seuraavaksi, että tarvitsemme pätevän lakitiimin. Esimerkiksi ajokorttilaissa ajokortista ei ole otettu huomioon meidän kaltaista palvelua. Tutkimme pitkään millä kulmalla päästään toimimaan lain mukaan. Lähtökohta oli, että emme halua olla autokoulu. Lähtökohtana oli, että meidän pitää tehdä päätös palvelun perustamisesta, olla järkevähintainen ja noudattaa lakia, ja mennään vaikka oikeuteen, koska tiesimme mitä teemme.

Hannu Valkosen ajattelussa oli alusta lähtien vahva yhteiskunnallinen näkökulma mukana. Hän sanoo nähneensä yritysmaailmassa mitä vastaan suomalaiset  kilpailevat globaalissa markkinataloudessa.

– Kuuluuko siihen, että ajokortti voi maksaa 3 000 euroa? Ei kuulu. Kaikkien pitää se käytännössä hankkia. Jos ei ole ajokorttia, se voi estää nuoren työpaikan saamisen ja voi vaikuttaa syrjäytymiseen. Lopulta Trafikin kallistui meidän kannalle ja saimme verohallinnolta ennakkopäätöksen liiketoimintamallistamme.

Kortin voi saada jopa kympillä

Perusvaiheen B-kortti maksaa Ratti.fi-palvelussa 569 euroa ja lisänä ovat viranomaismaksut. Autokoululiiton mukaan keskimääräinen hinta autokoulussa on 1 625 euroa.

Tällä hetkellä Ratti.fi-palvelun kautta voi ajaa perusvaiheen, ja ensi kuussa tulevat mukaan harjoitusvaihe ja syventävä vaihe. Teoriaopinnot suoritetaan virtuaaliopintoina.

– Haluamme olla laadukkaampi. Teimme oman oppikirjan ja myös oman opetuslupaopettamisen oppikirjan, Hannu Valkonen toteaa.
Jos 569 kuulostaa edulliselta, halvimmillaan voi ajaa ajokortin 9,90 eurolla.

– Alle kymmenellä eurolla saa ajokortin siten, että vanhempi opettaa omaa lastaan ja samalla kahta Ratti.fi-palvelun muuta oppilasta. Kaikille kolmelle opetamme teoriat ja kaksi muuta maksavat ajokortista 569 euroa.

Oman vanhemman lisäksi ajo-opetusta voi antaa henkilö, jolla on voimassa ajo-opetuslupa. Ratti.fi-palvelussa ei ole autokoulua eikä autoja. Opetus tapahtuu aina ajo-opettajan autolla.

– Meidän tehtävä on tuottaa palvelu mahdollisimman kustannustehokkaasti ja laadukkaasti. Tavoitteena on myydä tulevaisuudessa puolet koko Suomen ajokorteista. Niitä ajetaan noin 65 000 vuodessa, ja ensimmäinen tavoitteemme on noin 30 000.

Autokoulut ovat
pudottaneet hintoja

Ajo-opetus on jo käynnistynyt ja Jyväskylässä ensimmäinen sai ajokortin viime perjantaina.

Kun tieto uudesta palvelusta julkistettiin 22.9., ensimmäisenä iltana tuli jo kymmeniä yhteydenottoja. Tämä todistaa Hannu Valkosen mukaan sen, että tarve tällaiselle palvelulle on olemassa.

– Tästä on ollut sellainenkin seuraus, että autokoulut ovat pudottaneet hintoja keskimäärin 300 euroa. Epäilijöitä on riittänyt ja keskustelua on ollut somessa paljonkin. Autokoululiitto sanoo, että teemme väärin, mutta heillä on ollut omat säännöt 50 vuotta. Ne ovat ensimmäistä kertaa joutuneet oikeaan kilpailutilanteeseen, Hannu Valkonen toteaa.

Jätä kommentti

  • (will not be published)